Koko de wa, manabu nihongo = Här får ni lära er japanska :D

Här kommer lite japanska..... :P

När man möter en japan kanske det är lättast att använd ett vanligt ''Hej'' så då säger man ''Konnichi wa''. Så kanske man vill vara lite trevlig och säga ''Trevligt att träffas'' då ska man säga : ''Hajimemashite''. Och så kan man fråga ''Hur mår du?'' då är det lättast att säga ''O' Geki desu ka?' Har man te.x varit borta kan man säga ''Tadaima'' som betyder ''Jag är hemma''. Och hejdå kan oxå vara bra att kunna. Då säger man : ''Sayonara''

Getsuyoubi = Måndag.
Kayoubi = Tisdag.
Suiyoubi = Onsdag.
Mokuyoubi = Torsdag.
Kinyoubi = Fredag.
Doyoubi = Lördag.
Nichiyoubi = Söndag.
Månader.
Ichi gatsu = Januari.
Ni gatsu = Februari.
San gatsu = Mars.
Shi gatsu = April.
Go gatsu = Maj.
Roku gatsu = Juni.
Shichi gatsu = Juli.
Hachi gatsu = Augusti.
Ku gatsu = September.
Juu gatsu = Oktober.
Juu-ich gatsui = November.
Juu-ni gatsu = December

Guai wa chotto warui desu - Jag mår inte bra
Koshi ga itami masu - Jag har ont i ryggen
Mimi ga itami masu - Jag har ont i öronen
zutsuu ga shimasu - Jag har huvudvärk
Hjälp!
Kaji da - Det brinner
Shoubousho o yonde - Ring brandkåren!
Tasukete - Hjälp!
Isha o yonde - Kalla hit en doktor!
Kyuukyuusha o yonde - Kalla hit en ambulans!
keesatsu o yonde - Kalla hit polisen!

Vatten = Omizu
Mineralvatten = Mineraru-wootaa
Öl = Biiru
Kaffe = Koohi
Te = Koocha
Juice = Juusu
Läskedryck = Seiryoo-inryoo
Is = Koori

Nu ska du få lära dig början av meningar te.x som : Jag är.. Jag heter...
Jag heter = Watashi wa. Te.x : Watashi wa Tove desu. (Jag heter Tove)
Jag är = Watashi wa. Samma som jag heter^^) Te.x : Watachi wa hyaku desu. (Jag är Hundra år.)
Du är.. = Anata wa.. Te.x : Anata wa kawaii baka desu! (Du är en söt idiot!x'D )

USA:Amerika
England:Igirisu
Australien:Oosautoraria
Brasilien:Burajiru
Nya Zeeland:nyuujiirando
Taiwan:Taiwan
Singapore:Shingapooru
Thailand:Tai
Filippinerna:Firipin
Sydkorea:Kankoku
Kina:Chuugoku
Tyskland:Doitsu
Kanada:Kanada
Frankrike:Huransu
Japan:Nippon/nihon
Sverige:Sueeden

Det var ett väldigt långt inlägg va hahaha. Här kan ni ju lära er snälla kolla på inlägget om du ej har gjort det

Sayonara :P:P //Cupcaketoki <3

Kommentarer
Postat av: Cupcaketoki

Ojsan ursäkta att smileysarna hamna emellan men om ni vet hur man gör dom så är det ju en bokstav i smileysen den ska vara först

2010-11-12 @ 07:18:28
URL: http://cupcaketoki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0